KATTEN tar plats - även i konsten. Speciellt under den viktorianska epoken, när katten hade blivit accepterad som ett familjemedlem, var det populärt att avmåla katter - i alla möjliga och omöjliga situationer.
Porträtt där katten spelar en mer eller mindre dominant roll i all ära. Men här skall vi titta på något lite mera speciellt. Vi går in i en värld där katter styr och ställer. Konsten har massor av exemplen på antropomorfism (personifikation av mänsklig karaktär på djur), och de vildaste och roligaste, ja de står katterna för. Titta bara!
LOUIS MATTHEW WAIN
Engelsmannen LOUIS MATTHEW WAIN (1860-1939) var en
av de främsta inom konstvärlden som aktivt var med att höja Kattens status
under 1800-talet. Han var även den mest ”fanatiska” och mångsidiga
katt-porträttören. Medan de flesta viktorianska kattmålare höll sig till
extremt romantiska men i botten naturalistiska kattmålningar, skapade Wain sin
egen, helt speciella katt-typ.
Science-fiction
författaren H G Wells (”Världarnas
Krig”) skrev om Wain: ”Han
uppfann en katt-stil, ett katt-samhälle, en hel katt-värld.”
ARTHUR THIELE
Den tyske konstnären CARL ROBERT ARTHUR THIELE (1860-1936) var en mästare på att skapa lustiga och ofta bisarra vykort med konstiga katter i groteska situationer. Här är bara ett litet urval av hans vykort - från skolmiljön i kejsarens Tyska Rike - alte Schule!
FRANK PATON
Frank Patton (1855-1909) var en engelsk konstnär som gärna målade katter i komiska situationer. Men även andra djur - från hundar till kycklingar - var med på Patons lustiga tavlor. Katterna var inte direkt mänskliga, som Wains, men de hade alla något av seriefigurernas roliga karaktär. Frank Paton, som beskrevs som en god och älskvärd person, var en härlig humorist och skapade underbara, klassiska julkort från 1880 och ända fram till sin allt för tidiga död. Det sista julkortet hade han gett namnet "The End of the Day".
Inga kommentarer:
Nya kommentarer är inte tillåtna.